Hetman Branicki na muralu
Dziękując Fundacji Pro Anima, która jest inicjatorem i koordynatorem powstania muralu, marszałek zaznaczył, że Białystok słynie w całym kraju ze wspaniałych malowideł zdobiących miejskie budynki.
– Do tej kolekcji białostockich murali, dziś dochodzi kolejny, poświęcony niezwykle ważnej osobie w historii stolicy województwa podlaskiego, ale też Polski. Uhonorowanie Jana Klemensa Branickiego wpisuje się w ideę kultywowania naszej tradycji i historii, co my jako zarząd województwa zawsze wspieramy – podkreślał Artur Kosicki.
Podczas uroczystości marszałek otrzymał od fundacji Pro Anima grawerton z podziękowaniem za wieloletnie wsparcie, jakie organizacja otrzymuje od Samorządu Województwa Podlaskiego. To przede wszystkim fundusze na organizację festiwali Muzyka Mistrzów Baroku – wydarzenia nawiązującego do czasów hetmana Branickiego i Izabeli Branickiej.
Pomysł muralu powstał w związku z przypadająca w ubiegłym roku 250. rocznicą śmierci magnata. Fundacji Pro Anima udało się zrealizować przedsięwzięcie, dzięki wsparciu, jakie otrzymała od podlaskich przedsiębiorców. Jak mówił Mariusz Perkowski, prezes zarządu fundacji, stali się oni w ten sposób mecenasami sztuki, podobnie jak w dawnych czasach arystokraci, pokroju Branickich.
– Najrządniejszy w Polsce magnat, wielki pan dla naszych przedsiębiorców stał się wzorem, bo można powiedzieć, że był jednym z największych przedsiębiorców na ówczesne czasy. Dzięki nim możemy dziś podziwiać efekt artystycznej pracy – mówił.
To, dlaczego fundacja zdecydowała się na prezentację Jana Klemensa Branickiego w formie muralu wyjaśniała koordynatorka projektu Magdalena Pietraszko.
– Ogromny format oddaje w bardzo dobry sposób wielkość bohatera, którego chcieliśmy upamiętnić – mówiła.
Odniosła się też do koncepcji grafiki, która jest dość nowoczesna.
– Nie jest to typowy portret jaki znamy, ponieważ Jan Klemens Branicki „ramy rozsadzał” swoją osobowością. Była to postać bardzo złożona i kontrowersyjna, w związku z tym w całej tej dynamicznej kompozycji są trzy twarze. Mural jest próbą pokazania złożoności i scalenia w jeden obraz tych wszystkich informacji, które mamy na jego temat – zaznaczyła Magdalena Pietraszko.
Mural jest interaktywny: umieszczony na nim kod QR kieruje na stronę internetową, gdzie znajdują się informacje o historii powstania i pracy nad malowidłem. W przyszłości mają być tam też umieszczone gry terenowe oparte o historię XVIII-wiecznego Białegostoku.
Projekt muralu, według wytycznych i koncepcji Fundacji Pro Anima, przygotowała firma Good Looking Studio, a wykonanie powierzono firmie Wallart.
W odsłonięciu grafiki uczestniczyli też przedstawiciele firm sponsorujących powstanie muralu, dyrektor Muzeum Podlaskiego w Białymstoku Waldemar Wilczewski oraz mieszkańcy osiedla Antoniuk.
Aneta Kursa
red.: Małgorzata Sawicka
fot.: Paweł Krukowski