Konkurs Organowy oraz otwarcie wystawy "Oblicza Obecności" w Operze i Filharmonii Podlaskiej
Pierwsza edycja Międzynarodowego Konkursu Organowego odbyła się w Operze i Filharmonii Podlaskiej w 2017 roku. Celem tego wydarzenia jest promocja muzyki organowej oraz młodych wirtuozów gry na organach. W Operze i Filharmonii Podlaskiej znajduje się jeden z największych i najciekawszych instrumentów organowych w kraju. Instrument posiada 61 głosów i ponad 4 tys. piszczałek, a publiczność miała okazję słyszeć ich brzmienie między innymi podczas wystawień „Upiora w operze”, gdy słynny tytułowy utwór grany był na żywo. Instrument został zaprojektowany przez prof. Andrzeja Chorosińskiego – jurora konkursu. O wyborze laureatów konkursu zdecydują również: prof. Bernhard Gfrerer (Salzburg /Przewodniczący Jury), prof. Andrzej Chorosiński (Warszawa), prof. Irena Marcinkute-Lesieur (Wilno), prof. Roman Perucki (Gdańsk), prof. Wolfgang Seifen (Berlin), prof. Władysław Szymański (Katowice).
Konkurs odbędzie się w dniach 11-16 sierpnia. Zgłoszenia można nadsyłać do 27 lutego.
Formularz zgłoszeniowy dostępny jest na tej stronie.
Wystawa ikon „Oblicza Obecności”
W sali wystawowej Opery i Filharmonii Podlaskiej można oglądać wystawę ikon Dymitra Grozdewa „Oblicza Obecności”.
Malarstwo sakralne jest istotą pracy twórczej tego Artysty. W szczególny sposób umiłował on ikonę, która stała się zarówno formą artystycznej wypowiedzi, jak i wyrazem duchowości, zawartej w ekumenie prawosławnych korzeni z katolicką dojrzałością w wierze. Ten nurt, właściwy tylko jemu, bardzo oryginalny, własny – najpełniej określa go jako malarza. Ikony współczesne – tak Twórca nazywa te obrazy – łączą w bardzo spójną niepowtarzalną całość kanon ikony wschodniej i malarstwa sakralnego zachodniego. Posługując się techniką assamblażu i kolażu Artysta osiąga efekt ikony przestrzennej, tak różnej od kanonu pisania ikony, a jednocześnie zachowującej najistotniejsze, właściwe temu gatunkowi, cechy. (Maria Grozdew)
Prace będzie można oglądać do 23 kwietnia 2023 r., od wtorku do niedzieli w godzinach pracy kasy biletowej.
***
Dymitr Grozdew - urodził się w Sofii w 1946 roku. Studiował w Narodowej Akademii Sztuki w Sofii oraz w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, którą ukończył z wyróżnieniem w 1974 roku. Od 1975 roku mieszka i tworzy w Białymstoku. Jest artystą wszechstronnym, realizującym swoje twórcze zamierzenia na gruncie malarstwa, grafiki, rzeźby, plakatu i rysunku satyrycznego. Zajmuje się także konserwacją malarstwa i starodruków. W głównym nurcie jego działalności artystycznej pozostaje sztuka sakralna. Stworzył indywidualny styl malowania ikon, łącząc tradycję bułgarskiej szkoły ikonopisania z nowoczesną techniką assamblażu. Jest twórcą ważnych dzieł w świątyniach zarówno katolickich jak i prawosławnych (m.in.: zewnętrzne freski w soborze Świętej Trójcy w Hajnówce, freski w kościele św. Kazimierza w Białymstoku, freski w kościele św. Andrzeja Boboli w Siemiatyczach, wielkoformatowe obrazy olejne „św. Jana Pawła II” oraz „Jezusa Miłosiernego” do kościołów w La Paz w Boliwii i San Antonio w Teksasie). Specjalnie na zamówienie Muzeum Ikon w Supraślu w 2022 roku powstało w technice sgraffito dzieło „Zwiastowanie”.
Jest autorem licznych projektów graficznych oraz ilustracji do książek (m.in.: Z. Waydyk: Myśli niesforne; Poezja Ostrobramska, red. ks. Tadeusz Krahel; abp E. Ozorowski: Dialogi o Bożym Miłosierdziu, album Białystok Miasto Miłosierdzia, Kult Męczenników w Archidiecezji Białostockiej) i czasopism (Szpilki, Gazeta Współczesna, Kurier Poranny), a także grafik (m.in.: cykl portretów wybitnych kompozytorów polskich dla Filharmonii Białostockiej).
Był wielokrotnie nagradzany i wyróżniany w dziedzinie rysunku satyrycznego i plakatu (m.in.: I nagroda – Konkurs na Plakat „Centrum Zdrowia Dziecka”, 1979; wyróżnienie – Konkurs na znaczek ONZ, 1980; publikacja w Światowej Antologii Humoru XX wieku; II nagroda – Konkurs na Plakat Antyalkoholowy, 1986, 1988; I nagroda – Konkurs na Plakat „Narkomania”, 1987; „Srebrne Pióro” – Eerste Nederlandse Cartoonfestival, Holandia 1987; I nagroda – Waddingtons Cartoon, Anglia 1988; wyróżnienie – Eurohumor 1991, 1992; wyróżnienie – Antologia Humoru Il Pennino, Włochy 1994), a także za projekty i realizacje społecznie zaangażowane m.in.: I nagroda – godło i pieczęć Uniwersytetu w Białymstoku, 1998; II nagroda – Konkurs na projekt i realizacja „Pomnika Sybiraka”, Białystok 1996; I nagroda – medal Uniwersytetu w Białymstoku „Cum Eximia Gaude” 1999; logo Filharmonii Białostockiej; I nagroda – Konkurs na znak Esperanto 1989 oraz „Medal Tolerancji”.
Jego dzieła (malarstwo – ikony, akwarela, rysunek satyryczny, plakat) były prezentowane na licznych wystawach w Polsce (Białystok, Warszawa, Łódź, Zamość, Wrocław, Katowice, Oświęcim) i na świecie (Bułgaria, Belgia, Holandia, Anglia, Japonia, Finlandia, Czechy, Brazylia, Stany Zjednoczone, Kuba, Włochy, Węgry, Turcja, Hiszpania, Francja, Białoruś). W 2014 roku w Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego w Białymstoku odbyła się jubileuszowa wystawa 40-lecia pracy twórczej Artysty pt. „Sofia-Warszawa-Białystok. Tożsamość twórcza”, prezentująca najważniejsze jego dzieła z zakresu malarstwa, grafiki i rysunku satyrycznego.
źródło: Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku imienia Stanisława Moniuszki
oprac.: Paulina Dulewicz
Najnowsze relacje
- . Kultura Dodruk publikacji „Emigracja łomżyńska na przełomie XIX i XX wieku. Biografie. Materiały i opracowania" – oferta złożona z pominięciem otwartego konkursu ofert
- . Kultura Nowy festiwal, nowe talenty. Szansa dla młodych twórców już w przyszły weekend
- . Kultura Liceum Sztuk Plastycznych im. Artura Grottgera w Supraślu świętuje 80 urodziny
- . Kultura Archiwum natury – warsztaty z żywicą epoksydową dla początkujących