Wszystkie oblicza drewna. O koncepcji architektonicznej Xylopolis
– Jeszcze dwa lata temu Xylopolis. Centrum Sztuki i Nauki o drewnie było tylko ideą, a teraz widać jak wiele udało się zrobić. Mam nadzieję, że do końca roku będziemy mogli powiedzieć: „Wbijamy łopatę” – mówił podczas konferencji marszałek Artur Kosicki. – Będzie to obiekt wyjątkowy, nietuzinkowy, który jest ambitnym projektem tego Zarządu Województwa Podlaskiego, na skalę kraju i świata.
Projekt strategiczny
Jak przypomniała Magdalena Łyżnicka-Sanczenko, pierwowzorem dla siedziby tej nowej instytucji Województwa Podlaskiego był Pawilon Polski z Wystawy Światowej Expo Dubaj 2020, który zdobył pierwszą nagrodę za koncepcję w międzynarodowym konkursie.
– Cieszymy się, że ten pawilon będzie stanowił integralną część Xylopolis, ponieważ tak to było pomyślane, aby symbolicznie, po sukcesie na Expo, wrócił on do naszego regionu. Ja mam takie marzenie, że to będzie taka druga wieża Eiffla – mówiła.
Inwestycja jest na etapie przygotowania do ogłoszenia przetargu w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Autorem koncepcji architektonicznej jest wielokrotnie nagradzane studio WXCA.
– Dla nas jest to wyjątkowe wydarzenie. Mamy bardzo duże oczekiwania względem tego projektu – będzie on po wieloma względami fenomenalny. Jest to projekt o nieznacznym śladzie węglowym, wykonany w dużej mierze w konstrukcji drewnianej. Wszyscy z niecierpliwością czekamy na kolejny krok wbicia przysłowiowej łopaty – zapewniał Szczepan Wroński.
Synergia dwóch instytucji
Centrum Sztuki i Nauki o drewnie docelowo ma mieścić się na terenie sąsiadującym z Podlaskim Muzeum Kultury Ludowej w Wasilkowie. Planowana jest ścisła współpraca ze skansenem, tak, żeby w efekcie zachęcić turystów do dłuższego pobytu w Podlaskiem.
– Zapewnimy w ten sposób pewien efekt synergii, czyli takiej bardzo ścisłej współpracy Xylopolis z Podlaskim Muzeum Kultury Ludowej, jako że na terenie naszego skansenu mamy gotowe obiekty dotyczące dawnej architektury drewnianej, nawiązującej ściśle do naszego regionu – zaznaczyła Magdalena Łyżnicka-Sanczenko.
– Taki był zamysł od samego początku – żeby te przestrzenie współgrały, napędzały się – dodał marszałek Kosicki.
Budynek będzie harmonizował z naturą. Otoczy go instalacja kinetyczna, budująca skojarzenia z wirującymi ptakami.
– Jesteśmy w regionie, w którym podglądanie ptactwa jest bardzo popularne i oprócz tego, że jest to pamiątka z Dubaju, to też nawiązanie do naszego województwa. Dodatkowo symbolizuje pewien przepływ myśli, idei i produktów we współczesnym świecie – wyjaśniała dyrektor Łyżnicka-Sanczenko.
– To budynek, który ma zaoferować doświadczenie relacji człowieka z naturą. Drewniane okładziny o różnorodnych fakturach i ruchome elementy elewacji wspólnie stworzą wrażenia światłocieniowe – uzupełnił Michał Czerwiński.
Zatarcie granic
W centrum budynku będzie trzykondygnacyjne otwarte atrium, jako główne miejsce wystaw. Stałym elementem będzie gigantyczny obraz Leona Tarasewicza powstały z inspiracji ideą Xylopolis. W przestrzeni centrum znajdzie się również „Polski Stół” – instalacja artystyczna będąca formą alegorycznej opowieści o Polsce.
W otoczeniu będą ogrody tematyczne, park sztuki, amfiteatr, tężnia solankowa, wieża widokowa na tradycyjną podlaska zabudowę drewnianą w PMKL. Jednym z elementów ekspozycji ma być sama przyroda.
– Projekt zakładał, że staramy się podążać za naturą. Jest to budynek ogólnodostępny, z otwartym parterem, gdzie granica między zewnętrzem a wnętrzem w pewien sposób zanika – opowiadał Szczepan Wroński.
A jak podkreślił marszałek Kosicki, „to wszystko to ma być jedna, atrakcyjna dla wszystkich, spójna ze sobą, infrastruktura”.
Finał inwestycji przewidziany jest na koniec 2027 r.
Szczegółowe informacje znajdują się w załączonej prezentacji.
Anna Augustynowicz
red.: Małgorzata Sawicka
fot.: Paweł Krukowski