Premiera „Dyptyku wielkanocnego” w OiFP
„Rycerskość wieśniacza” to krótka, jednoaktowa opera włoska. Mascagni zawarł w niej gęstą mieszaninę miłości, namiętności i zdrady, hańbę, pojedynek i śmierć – emocje kipiące jak wulkan na tle sycylijskiej wsi, przez którą przechodzi wielkanocna procesja. Artysta podkreślił werystyczny styl opery, którego był prekursorem, poprzez brutalność, naturalizm, melodramatyczne gesty oraz śpiew zmieszany z gwarem i okrzykami. Michał Znaniecki połączył dzieło operowe Mascagniego z utworem „Via Crucis” Pawła Łukaszewskiego – misterium Drogi Krzyżowej.
Korzystając z operowego intermezzo i faktu, że obie kompozycje łączy czas Wielkanocy, doprowadza do spotkania uczestników Drogi Krzyżowej oratorium Łukaszewskiego i sycylijskiej procesji z opery Mascagniego. Każda z części oratorium Łukaszewskiego upamiętnia jedną z czternastu stacji na drodze Jezusa, dźwigającego krzyż ulicami Jerozolimy.
Kompozytor dodał piętnastą stację – Zmartwychwstanie. Wyważona muzyka „Via Crucis” pulsuje wewnętrznym tętnem, powtarzalność dźwięków zaprasza do medytacji i modlitwy. Bogata różnorodność w warstwie chóralnej sięga do tradycji polifonicznej, ale i współczesnych technik kompozytorskich, wyraziście podkreśla dramaturgię tekstu, zaciera granice między ceremonią liturgiczną a widowiskiem. Ten wyjątkowy „Dyptyk wielkanocny” klamrą domyka finał opery „Cavalleria rusticana” rozgrywający się w jarmarczno-biesiadnej scenerii Południa, w której tle majaczy kościół.
Na Dużej Scenie zobaczymy artystów orkiestry, chóru i baletu OiFP oraz solistów pod kierownictwem muzycznym Maestro Massimiliano Caldiego. W rolę Lucii wcieli się Małgorzata Walewska, diva operowa o międzynarodowej sławie. Wyjątkowość „Dyptyku wielkanocnego” podkreśli także imponująca scenografia zaprojektowana przez Luigiego Scoglio, po raz pierwszy w całości wykonana w Operze.
DYPTYK WIELKANOCNY
Paweł Łukaszewski – Via Crucis / Pietro Mascagni – Cavalleria rusticana
Premiera 3 marca 2023, godz. 19.00
Więcej informacji na stronie OiFP .
źródło: Opera i Filharmonia Podlaska
oprac.: Aneta Kursa