Spotkanie autorskie z pisarką Maliką Tomkiel
To książka, której ton nadaje ciało. Poetyka napromieniowana pierwiastkiem kobiecości rezonuje na granicy szeptanej spowiedzi i nonkonformistycznego krzyku. Zbiór jest bardzo delikatny, chociaż od razu wyczuwa się w nim wyrazistość i odwagę do mówienia o tematach najtrudniejszych.
- To trzecie dzieło i pierwszy, tak obszerny tom poetycki, który stanowi podróż po ludzkim ciele i umyśle. Na kartkach nie ma tematów tabu. Tu choroba i zdrowie, życie i śmierć, dzika natura i zgiełk miasta, łączą się w całość obnażając to, co najbardziej ludzkie. Człowieczeństwo. Miejsce, w którym zdarza nam się poronić łzę albo ciążę, zachorować na schizofrenię, AIDS bądź gorączkować z miłości. - opowiedziała redakcji „Epea. Pismo literacki” Malika Tomkiel.
Malika Tomkiel - Jest. Człowiekiem, kobietą. Pisze, uczy jogi, nie boi się konfrontacji z trudnymi tematami. Jej teksty publikowano m.in. w magazynach „Slow", „EPEA", „Zwierciadło", „noizz.pl", „Vege", „Freshmag" czy „Kraft", którego była współzałożycielką i redaktorką naczelną. Zamiłowanie do prasy rozlała na książki. Jej literacki debiut pt. „Biel Kości", w szczery i bezprecedensowy sposób poruszał temat zaburzeń odżywiania, w którym Tomkiel, za sprawą swoich dziennikarskich umiejętności, umieściła rozmowy z osobami chorymi i specjalistami. Chcąc szerzyć wiedzę na temat wagi słów, emocji i roli zdrowia psychicznego w życiu człowieka, udzieliła wywiadu do książki Agnieszki Jucewicz pt. „Czasem czuję mocniej" oraz była prelegentką TEDx w Katowicach. Mieszka na Podlasiu, choć nie przywiązuje się za bardzo do miejsc i przedmiotów, redaguje książki oraz prowadzi autorów przez ich proces wydawniczy. Chcąc zrozumieć język teatru, ukończyła dramaturgię i scenopisarstwo na Polskiej Akademii Nauk, by dziś, wraz z mężem, móc przenosić słowa na trzeszczące deski. Lubi zapach kawy i gubić się w lesie. Kocha swojego psa, książki, a w szczególności „Panią Dalloway” i brytyjski zaśpiew.
źródło: Książnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego w Białymstoku
oprac.: Cezary Rutkowski