Święto ku czci Supraskiej Ikony Matki Bożej. Wierni oddali cześć cudownemu obrazowi
Święto ku czci Supraskiej Ikony Matki Bożej. Wierni oddali cześć cudownemu obrazowi / Piotr Solarski
Obchody rozpoczęły się w piątek (9.08). Część wiernych przybyła na nie w pieszych pielgrzymkach. Uczestniczyli w wieczornych i nocnych nabożeństwach oraz modlitwach. W sobotniej głównej świątecznej liturgii i uroczystej procesji wokół cerkwi wzięła udział Wiesława Burnos.
– Jest to dla mnie bardzo ważne święto. Od kilku lat wspólnie z wiernymi Kościoła prawosławnego uczestniczę w tych uroczystościach i powtarzam zawsze, że jako dziecko pielgrzymowałam do Matki Boskiej Różanostockiej, później Częstochowskiej oraz Licheńskiej. A kilka lat temu poznałam Matkę Boską Supraską – mówiła wicemarszałek.
Podczas uroczystości Wiesława Burnos w imieniu zarządu województwa przekazała hierarchom kościoła prawosławnego piękne wydanie Pisma Świętego. Dar został wręczony z okazji przypadających w tym roku jubileuszy: 100-lecia autokefalii polskiego kościoła prawosławnego i 40-lecia poświęcenia kamienia węgielnego pod odbudowę świątyni Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny w Supraślu.
W supraskim klasztorze modlitwy trwały całą noc. Pielgrzymi ustawiali się w długich kolejkach, by pokłonić się przed cudowną ikoną. Warto podkreślić, że w tym roku uroczystości miały wyjątkowy charakter, bo ikonę Matki Bożej ponownie ozdobiła srebrna koszulka, tzw. „ryza”, która jest wierną kopią oryginału. Jej wygląd zrekonstruowano na podstawie archiwalnych zdjęciach i zapisków cerkiewnych. Główna liturgia odprawiona została o godz. 10. Przewodzili jej hierarchowie kościoła prawosławnego, w tym abp Jakub, ordynariusz diecezji białostockiej i gdańskiej oraz bp supraski Andrzej.
Pierwsza czczona w klasztorze ikona w Supraślu pochodziła z 1503 r. i była kopią XI-wiecznej ikony Matki Boskiej Smoleńskiej, zwanej Orędowniczką Ziemi Białostockiej. Szybko zasłynęła łaskami i zaczęła przyciągać pątników. Przez stulecia wsławiła się licznymi cudami. Obecna ikona to wykonana w XIX w. kopia pierwotnego obrazu.
Aneta Kursa
red.: Małgorzata Sawicka
fot.: Piotr Solarski